گروه هتل های پارسیان



  چاپ        ارسال به دوست

میهمانان VIP و VVIP در هتل ها

نحوه شناسایی میهمانان VIP و VVIP در هتل ها

سرویس‌دهی به میهمانان VIP در هر هتل می‌تواند متفاوت باشد؛ اما شناسایی این دسته از میهمانان و همچنین اطلاع همکاران شاغل در هتل از اینکه یک میهمان، میهمانی ویژه است، بسیار مهم می‌باشد. از روی دیگر گرچه وجود خلاقیت در کار برای مدیران هتل‌ها مهم می‌باشد اما رعایت استانداردهای عمومی در رابطه با میهمانان VIP در هتل نیز مهم می‌باشد. به عنوان یک مدیر هتل شما می‌باید حداقل استانداردها را رعایت نمایید و سپس آن را با خلاقیت خود آذین ببندید. ابتدا اجازه دهید تعریف درستی از میهمانان VIP ارائه دهیم. VIP مخفف کلمه Very Important Person می‌باشد که به معنای لغوی افراد (میهمانان) خیلی مهم بکار می‌رود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد: تصمیم‌گیرندگان سازمان‌های بزرگ، آژانس‌های مسافرتی، زوج‌هایی که برای ماه‌عسل به هتل مراجعه می‌نمایند، میهمانانی که از تجربه قبلی خود در هتل ناراضی بوده‌اند، روزنامه‌نگاران و همچنین مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و... VVIP مخفف کلمه Very Very Important Person می‌باشد که به معنای لغوی افراد (میهمانان) خیلی مهم بکار می‌رود می‌تواند شامل موارد زیر باشد: هیئت‌مدیره هتل، مالکین، شرکا، افراد مشهور، میهمانان وفادار، مدیران دولتی و ... اما نکته مهم در رابطه با سرویس‌هایی که برای این دسته از میهنان در نظر می‌شود آن است که همکاران شما در هتل می‌باید دارای استاندارد و شیوه کاری از پیش تعیین ‌شده‌ای برای برخورد و سرویس‌دهی به آنان داشته باشند. سرویس‌دهی به میهمانان VIP دقیقاً از پشت میز پذیرش شروع می‌شود و تمامی واحدهای هتل می‌باید دارای فرآیند کاری مشخص ‌شده‌ای برای نحوه انجام کار در رابطه به میهمان VIP باشند. زمانی که قرار است یک میهمان به عنوان میهمان خیلی مهم در هتل پذیرش شود معمولاً مدیر هتل، مدیر فروش و مدیریان سطح بالای هتل از قبل دستور قرارگیری میهمان در این رسته را صادر می‌نمایند چرا که این دسته از میهمانان معمولاً از قبل اقدام به رزرو اتاق خود می‌نمایند. در ادامه استانداردهایی برای نحوه انجام کار در رابطه با میهمانان خیلی مهم برای شما بیان می‌شود:  تیم فروش همواره می‌باید حداقل یک روز قبل پذیرش را از VIP بودن میهمانی که قرار است در آینده پذیرش شود را مطلع نمایند. این زمان به پذیرش این فرصت را می‌دهد تا اتاق مناسبی را برای میهمانان VIP رزرو نموده و سایر واحدهای هتل را مطلع نمایند.  در هنگام رزرو اتاق یک کد VIP به میهمانان تعلق می‌گیرد تا تمامی واحدها بتوانند میهمان را با آن کد شناسایی نمایند.  کد VIP معمولاً بر روی سیاهه فهرست میهمانان ورودی و فهرست میهمانان برای صبحانه و تمامی فهرست‌هایی که نام میهمان و یا اتاق در آن درج شده است در کنار اسم میهمان و یا اتاق درج می‌شود. در نرم‌افزارهای جدید هتلداری معمولاً در هنگامی که هر یک از واحدها به هر نحوه با اتاق یا میهمانی دارای کد VIP می‌باشد کار داشته باشند یک POPUP (پنجره بازشونده) باز می‌شود تا همکاران را از VIP بودن میهمان مطلع نماید.  پس از رزرو شدن اتاق توسط واحد رزرواسیون یک درخواست به قسمت خانه‌داری برای آرایش اتاق مطابق با استانداردهای VIP هتل ارسال می‌شود.  درصورتی که میهمان شما دارای ویژگی خاصی باشد و یا سرویس ویژه‌ای را تقاضا نموده باشد واحد رزرواسیون سریعاً با واحد خانه‌داری تماس گرفته و آن‌ها را مطلع می‌نماید. به عنوان مثال ممکن است میهمان VIP شما از بالشت 1 کیلویی به جای بالش 750 گرمی استفاده نماید.  واحد خانه‌داری مطابق با استانداردهای سرویس VIP هتل اتاق را آماده نموده و به واحد پذیرش اطلاع‌رسانی می‌نماید.  واحد خانه‌داری می‌باید لوازم مربوط به خوش‌آمد گویی به میهمانان را در اتاق قرار دهد و همچنین توجه داشته باشد که سلایق اعلام شده از طرف واحد رزرواسیون برای میهمان VIP چگونه است به عنوان مثال اگر در سرویس VIP یک دسته گل بر روی تخت قرار می‌گیرد باید توجه داشته باشند که میهمان شما به گل حساسیت نداشته باشد.  ملزومات مربوط به خوشامدگویی در اتاق میهمان می‌باید با سلایق و فرهنگ میهمان VIP مطابقت داشته باشد.  سرپرست خانه‌داری می‌باید شخصاً قبل از اعلام آماده بودن اتاق به پذیرش از اتاق بازدید نموده و تمامی موارد را بررسی کنید.  در روز ورود میهمان تمامی واحدها از خانه‌داری گرفته تا پذیرش و رستوران باید اطمینان داشته باشند که تمامی نیازمندی‌های خاص میهمان آماده باشد.  مدیر شیف و یا مدیر هتل می‌باید شخصاً به میهمانان VIP خوشامدگویی نمایند لذا به محض ورود میهمانان مدیر ارشد مقیم در هتل می‌باید توسط واحد پذیرش مطلع شود.  هیچ‌گاه فرآیند چک این (CHECK IN) میهمانان VIP پشت میز پذیرش اتفاق نیفتد همواره ابتدا میهمانان را تا اتاق خود همراهی نموده و سپس در اتاق ایشان اقدام به پر نمودن فرم‌ها نمایید.  تا آنجا که می‌توانید فرم‌های مربوط به چک این هتل را ابتدا خود پر نمایید و سپس آن فرم‌ها را به میهمانان ارائه دهید.  در صورتی که برای میهمانان خود برنامه خاصی در نظر گرفته‌اید در همان 24 ساعت اول آن را مطلع نمایید این برنامه‌ها می‌تواند شامل تورها و بازدیدهای اختصاصی از اماکن (به عنوان مثال تاریخی) برای میهمانان باشد.  یک نفر از پرسنل واحد فروش و یا اطلاعات میهمان هتل به میهمانان معرفی می‌شود تا آن‌ها همواره برای رفع نیازهای خود با آن شخص در ارتباط باشند.  هیچ‌گاه نام میهمانان VIP خود را بر روی تخته وایت برد و یا تخته اطلاع‌رسانی هتل درج ننمایید.  واحد امنیت داخلی هتل می‌باید در جریان ورود میهمانان دولتی، سفرا و یا مقامات دیپلماتیک قرار گیرند.


١٠:٣٣ - سه شنبه ١١ تير ١٣٩٨    /    شماره : ٤١٣٧    /    تعداد نمایش : ٦٦