گروه هتل های پارسیان



  چاپ        ارسال به دوست

راه کارهای افزایش درآمد غذا و نوشیدنی در هتل

نگرش هاي جدید به بخش غذا و نوشيدني در هتل ها

در چارت هاي سازماني يك هتل در حالي كه معمولاً پس از مدیرکل و مدير فروش و بازاريابي، جايگاه مدير و به طور كلي بخش غذا و نوشيدني از اهميت بسيار بالايي برخوردار است اما با اين حال گاهي عملكرد هتل ها در طول يك دوره مالي آن ها را به اين نتيجه مي رساند كه چرا سود حاصل از اين بخش با توقعي كه از آن مي¬رود، هماهنگي ندارد؟ در پاسخ به اين پرسش و در نگاهي كلي به نگرش¬هاي تازه به بخش غذا و نوشيدني در هتل، دلایل فراواني وجود دارند كه چرا سود غذا و نوشيدني در هتل آن چيزي كه ما توقع داريم نيست. نخست آنكه اين حقيقت را بايد به خاطر سپرد كه فروش محصولات غذا و نوشيدني به ميزاني كه بايد بالا نيستند كه شايد دليل اصلي آن نبود يك هويت و محلي جداگانه براي چنين فروش¬هايي باشد اما مهم¬تر از آن اين است كه هتل¬ها براي اين بخش به اندازه رستوران¬ها تبليغات سيار (محيطي)- مثل بيلبورد- ندارند. با اين همه چه دليلي وجود دارد تا اين حد بر چنين بخشي تأكيد شود در حالي كه زمان و پول هزينه شده هيچ¬گاه به اندازه اتاق¬ها و ساير امكانات هتل سودآور نيست. بخش غذا و نوشیدنی یکی از اصلی¬ترین درآمدهای هر هتل به شمار می¬رود به ‌طوری ‌که بر اساس آمار موجود میزان آن در هتل¬های امریکا از سال 2011 هر ساله 5.5 درصد رشد داشته است و کارشناسان دلیل اصلی این مهم را افزایش رغبت نسل جوان به تجربه¬های غذایی و نوشیدنی در هتل¬ها می¬دانند. از همین روی، شناخت روش¬های خلاقانه¬ای که امروزه در هتل¬های بزرگ بکار گرفته می¬شود می¬تواند الگویی مناسب برای دیگر هتل¬ها باشد. آنچه در ادامه به عنوان روش¬های خلاقانه افزایش درآمد غذا و نوشیدنی در هتل¬ها فارغ از استخدام آشپز حرفه¬ای و به کارگیری مهندسی منو، استفاده از مواد درجه یک، استانداردسازی فرایندها و رفتار کارکنان و امثالهم که هرکدام از بدیهیات هستند، می¬آید که برداشتی از مقاله امیلی پریمن، از کارشناسان و مشاوران بخش غذا و نوشیدنی در شرکت JLL امریکاست. استفاده از لابی هتل¬ها برای درآمدزایی: لابی هتل¬ها دیگر تنها مکان و فضایی برای بخش پذیرش یا نهایتاً جانمایی فروشگاه¬های لوکس نیست و امروزه هتل¬های مطرح سعی می¬کنند تا از این فضا بهانه¬ای برای نشستن و استراحت همراه با صرف غذاهای سبک و نوشیدنی¬ها بهره ببرند. یکی از مهم‌ترین نکات برندینگ و بازاریابی انتقال حس خوب به مهمان است و نخستین موردی که در گام نهادن به لابی¬های این چنینی باید حس شود، زیبایی و آرامشی است که بخش نوشیدنی منتقل می¬کند؛ یعنی چیدمانی درست از صندلی¬ها برای گفت‌وگوهای دوستانه در کنار ایجاد فضاهای خصوصی؛ مانند سرو بوفه، سرو شیرین جات خانگی و یا بوفه نوشیدنی سرد و گرم در لابی. همکاری با صاحب نامان غذا و نوشیدنی: برخی از هتل¬ها برای جذب بیش¬تر مهمانان به بخش غذا و نوشیدنی، همکاری با برندهای صاحب نام این عرصه از اقصی نقاط جهان را در دستور کار دارند تا با یک همکاری مشترک بتوانند درآمدهای خود را افزایش دهند. این همکاری یک تجارت برد-برد است چرا که از یک سو، یک رستوران یا یک برند غذایی و نوشیدنی می¬تواند محصولات خود را در یک شهر و بازار تازه محک بزند و از سوی دیگر هتل هم می¬تواند از این فرصت برای بازاریابی و افزایش درآمد بهره ببرد. هم چنین میهمانان به برندهای غذا و نوشیدنی اعتماد بیشتری دارند تا هتل¬های برند! استفاده از تکنولوژی برای سهولت سفارش¬ها: استفاده از تکنولوژی¬ها می¬تواند یکی از مؤثرترین روش¬های جلب رضایت‌مندی مشتری¬ها به‌ویژه در این عرصه باشد. چراکه علاوه بر نمایش به روز بودن هتل، سهولت پرداخت را هم به همراه دارد. سفارش از طریق اپلیکیشن¬ها نمونه¬ای از این امر است. خلق فرصت¬های پخت‌وپز در اقامت¬های بلندمدت: برخی هتل¬ها در ارائه روش¬های خلاقانه یک گام جلوتر حرکت می¬کنند به عنوان مثال با سرویس تحویل محصولات غذایی به مهمانان اجازه دهید تا در اقامت¬های بلندمدت خود بتوانند با استفاده از دستور غذایی سرآشپزان معروف که شما دستور تهیه غذاهای آن را در اختیارشان قرار می¬دهید، تجربه آشپزی داشته باشند. استفاده از پاپ آپ¬های غذا و نوشیدنی: در میان روش¬های خلاقانه امروزی، دسته¬ای دیگر از هتل از پاپ آپ¬ها یعنی ارائه محصولات غذایی و نوشیدنی به روش¬های خاص و نوآورانه استفاده می¬کنند که نقطه آغاز این حرکت را می-توان سال 2014 و از هتل¬های اروپایی گروه ماریوت دید. در تازه¬ترین اقدام از این روش جلب مشتری، هتل Park Lane از همین گروه علاوه بر ارائه غذاهای خیابانی ژاپنی، نوشیدنی¬های خانگی آنان را نیز در بسته‌بندی‌های قوطی ارائه می¬کند. گروه هتل¬هاي زنجيرهاي Hayatt تبليغي دارد با اين عنوان كه: «... برنده است« كه در واقع پاكت نامه¬اي حاوي يك كارت تا شده است كه توسط مسئول پذيرش در هنگام ثبت نام مهمانان به آنان توزيع مي¬گردد و حاوي 10 تا 50 درصد بن تخفيف شام براي مهمانان است که تا حدودی جهت ترغیب میهمان به استفاده از رستوران مؤثر است.


١١:٢٩ - سه شنبه ١٨ تير ١٣٩٨    /    شماره : ٤١٥٤    /    تعداد نمایش : ٤٨